Marktplaats voor intervisie – MR-online

Nieuw: Intervitair, een platform waar advocaten een intervisie kunnen boeken. En waar gecertificeerde intervisiebegeleiders hun diensten kunnen aanbieden.

“Het idee voor de site is geboren uit persoonlijke ‘nood’”, vertelt de Rotterdamse advocaat Gert Poot (Stip Advocatuur), die Intervitair oprichtte. Poot volgde een door de Nederlandse Orde van Advocaten goedgekeurde opleiding tot intervisiebegeleider – intervisie is een van de vormen van kwaliteitstoetsen waaraan advocaten sinds maart dit jaar verplicht moeten deelnemen. Maar toen hij zijn papiertje had gehaald rees de vraag: waar haal ik intervisieklanten vandaan? “Ik kon wel allerlei acquisitie gaan doen om een klasje vol te krijgen, maar je moet maar net weten hoe je potentiële deelnemers kunt bereiken. Bovendien heb je daar als advocaat ook niet echt de tijd voor; het levert je meer op als je declarabele uren maakt of je tijd gebruikt om nieuwe zaken binnen te halen.”

Vraag en aanbod

Gert Poot
Gert Poot

Veel deskundige intervisiebegeleiders – er zijn er inmiddels zo’n 500 geaccrediteerd door de Orde − doen daardoor volgens Poot minder intervisies dan zij zouden willen. Gevolg is dat de markt wordt beheerst door veelal grotere partijen, die wel in staat zijn om grote aantallen te bereiken en die hogere tarieven vragen. Poot besprak het probleem met andere begeleiders en collega-advocaten en bedacht toen dat het handig zou zijn om een site op te zetten waar je terechtkunt voor vraag en aanbod op intervisiegebied, een soort marktplaats voor intervisie.

Reviews

Is het een gat in de markt? “Voorlopig zijn we nog niet uit de kosten. En de opbrengst steken we in het optimaliseren van de site, we hebben allerlei plannen. Zo willen we bijvoorbeeld reviews gaan opnemen. Je mag alleen een intervisie bij ons aanbieden als je daarvoor een door de Orde goedgekeurde opleiding hebt gedaan. Dat is al een redelijke indicatie voor de kwaliteit van iemand, maar als je deelnemers na afloop een begeleider laat beoordelen zegt dat nog veel meer.”

Inmiddels hebben al een stuk of tien intervisies plaatsgevonden via Intervitair. “En ik zie nu alweer een boeking binnenkomen op mijn scherm”, zegt Poot. “We krijgen positieve reacties van zowel begeleiders als deelnemers. Het is leuk om te merken dat het aanslaat wat we met elkaar hebben bedacht en dat we op het goede spoor zitten.”

Marktwerking

De marktwerking die Poot met Intervitair ook voor ogen stond, begint al een beetje te komen: “Een van de aanbieders ging een paar tientjes omlaag met zijn prijs toen niemand zich aanmeldde. Vervolgens zat zijn intervisie binnen de kortste keren helemaal vol.”

Bron: https://www.mr-online.nl/marktplaats-voor-intervisie/